петък, 17 октомври 2014 г.

Трудности при овладяване на числата

       Със сигурност някой се учудва, че учениците може да имат трудности при овладяването на числата, но моите имат, затова от втори клас се опитвам да направя този материал по-лесен и достъпен за тях.
       За какви трудности иде реч? Невъзможност да осъзнаят числовата редица на естествените числа, да броят в прав и обратен ред, особено в обратен. Затруднения в осмислянето на различните класове числа и произтичащите от тях задачи, незнание как да произнасят и записват числата дори. Естествено, не целия ми клас среща тези затруднения и в еднаква степен, но заради една немалка група, мисля че вече имам цяла система за работа по тази тема.
     Когато във втори клас се запознахме с числата до 100 и нещата не вървяха, първото, което направих беше, на всяко дете да раздам лист с всички числа до 100 във вид на таблица.
     Въведох и  една петминутна рубрика " Число на деня" / отново идея от американските колеги/, в която по различен начин съобщавах едно число, следваше запис с думи на наименованието му, намиране на съседите му  в числовата редица, сравняване с други числа, представяне като сбор от единици и  десетици, някои аритметични действия. Тези "стъпки" бях написала на листчета и разпечатала, така че децата да ги залепят в тетрадката си  и да работят върху тях, докато научат последователността им.

   В трети клас отново повторихме тази процедура. 
  Тук голямо разнообразие може да има при съобщаването на числото на деня, загадка може да е и дори откриването му. За около 2 месеца, учениците свикват и след това спокойно работим с числата.
     В четвърти клас  отново прибягнахме до този начин, защото хаоса с милионите и милиардите е пълен. 
     Друга идея, която ми помага за осъзнаване на зависимостите  между различните класове на числото е следната:
  А , ето и как се борим с милионите и милиардите:
   В часовете, когато се запознаваме с числата, използвам пластмасови цифри с магнит, а нали се сещате, че и къщичките са с магнит. Така чудесно мога да онагледя на дъската кое число в коя къщичка живее.

3 коментара:

  1. "Тези "стъпки" бях написала на листчета и разпечатала, така че децата да ги залепят в тетрадката си и да работят върху тях, докато научат последователността им. " Може ли да публикувате едно такова примерно листче!?
    Предварително благодаря!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ще прикача листчето в публикацията. Благодаря за интереса!

      Изтриване
  2. Благодаря! "Апетитът идва с яденето.":) Кога ще има нова порция изненади от торбичката?!

    ОтговорИзтриване