понеделник, 20 юни 2016 г.

Изваждане на числата в първи клас

     Както добре си ни вървяха нещата по математика, катерехме се по стълбичката, скачахме напред и назад, дойде време да решаваме задачи от вида 12-3, 12-11, 20-15, 12-9 и т.н.            

       Стълбичката стана неефективна, доста време се губеше, децата лесно можеха да сбъркат в броенето. Тези задачи се оказаха препятствие за голяма част от учениците ми.
   В учебника  по математика примерите бяха дадени нагледно, връзвах и аз пръчици, но ефектът на разбиране не беше масов. Все още имаше дечица, които се затрудняват. За да ги улесня, започнах да представям задачите по този начин. Така много лесно се "виждаше" десетицата, единиците и какви действия извършваме с тях. Когато децата напреднаха, сами започнаха да представят задачите на дъската по този начин.
 
       С голям ентусиазъм задрасквахме десетиците или пък ги премахвахме със замах.
 За да се стигне до разбирането, че всъщност тази на пръв поглед сложна задача се свежда до простото 2-1


При тези задачи отново нагледно представяме умаляемото и умалителя. 
    Следва любимото действие/ колкото по-ефектно се отстранят десетиците, толкова по-запомнящо се е:)

  За да стигнем отново до лесната част:  10-5


 Следващата задача може да се реши по два начина, ученикът решава кой му е по-лесният.
    1 начин: Представяме числата като сбор от едници и десетици. От десетицата изваждаме 9 и остава едно квадратче. В същото време виждаме, че са останали и две единици - кръгчета, събираме квадратчето и кръгчетата и получаваме 3.
 

2 начин: Чрез разлагане на второто събираемо.
 Изваждаме 2-2, получаваме 0, задраскваме по-точно . :)
 Задачата сега става 10-7, а тя вече е по-лесна.
    Смятам, че е много важно у детето да се изградят правилни представи за действията с числата, а за да са трайни, те трябва да се разберат. Учениците трябва сами да открият своя начин за решаване на задачи.
     За някои деца, фактът, че 12-9 прави 3 е достатъчен, те приемат това знание и то остава трайно осмислено, могат да го използват в други задачи, да го моделират и да го комбинират. 
       На други им е необходимо малко подбутване, малко помощ и те също започват да решават задачите бързо и вярно.
     А за някои деца пък е необходимо да го видят нагледно представено, пипнато, преместено, изтрито, изиграно, изпяно и измъчено, ако щете. Надявам се да съм помогнала поне малко на всички.


Няма коментари:

Публикуване на коментар