петък, 17 ноември 2017 г.

Млади археолози

    Това беше темата на второто ми занимание по проекта "Твоят час". Харесах си я още от работата с предишните ми ученици. Със сегашните работим по друг учебник, в който тази тема не присъства, така че нямаше опасност от дублиране. 
       До последния ден си мислех, че знам какво ще правя, но се оказа, че доста от първоначалните ми идеи претърпяха промяна. Отново в помощ ми беше Pinterest и хилядите идеи там.
        Това бяха нещата, които подготвих за часа: 



   Учениците бяха разделени  отново на 4 групи. Докато се организираха и разделяха, аз изсипах всички "артефакти" в  една голяма пластмасова кутия и ги покрих с леща и жито. 
   Всяко дете трябваше да си "изкопае" някаква находка. Сортирахме намереното и дискутирахме каква информация можем да разберем от тях, материалът от който са направени, времето, по което са били използвани. 

      Използвах солено тесто, замесено с типово брашно, за да направя "камъчета", които изпекох. Върху  част от тях написах различни  руни. Върху други -  издрасках риба и листо /фосили/. От същото тесто направих  и топчета за гердан, които оцветих със златна боя, както и върхове на стрели. Хартийката е истински египетски папирус. "Жертвах" и едно глинено гърненце от кисело мляко, което  успях да счупя много подходящо :) . Бялото камъче ми е много "старо", използвам го с трети випуск- прилича на първобитен нож или част от брадвичка. 


     След това всяка група получи задача. 

1 група - Направи отпечатък на намерените монети.
     С графитен молив трябваше да се драска върху лист, под  който е сложена монета. В тази група имаше и лист с кратка информация за парите.



2 група -  Разгадай руните.

       Част от тези викингски руни са истински, но за специфичните  български звукове се наложи да си доизмисля  нови знаци. Направих няколко листа с надписи  с руни. "Ламинирах" листовете с тиксо, за да могат децата да пишат върху тях с маркер за бяла дъска. За да получат кода за  разгадавне на руните, първо трябваше да отговорят на няколко въпроса. Въпросите също бяха написани на "ламиниран" лист. Справиха се много добре и въобще не се затрудниха да открият, че съм написала "наука", изследвам, "млад археолог" и "браво". Последната дума беше написана наобратно, за да разберат, че древните букви се изписвали в повечето случаи по този начин. 





3 група - Нарисувай подходящи шарки на вазите.
    Децата сами трябваше да проучат в Интернет как са изглеждали гръцките вази и да ги изрисуват с черен маркер. Вазите също бяха "ламинирани".







4 група - Реставрирай гърнето.
Имах невероятния късмет гърнето да стои цяло, когато се сглобят правилно частите му и не се наложи да използваме лепило.

       Всяка от групите след като изпълнеше задачата си, се преместваше на следващата маса, а на нейно място идваше друга група. Така всички ученици успяха да работят и по четирите задачи. Затова ми бяха нужни и "ламинираните" листове, за да мога да ги използвам многократно.
       
      Последната задача имаше за цел да успокои страстите, които доста се бяха разгорещили и всеки да получи наградата си. Пак чрез отговаряне на въпроси, всяка група получи част от картата. Видяха къде е съкровището им и трябваше да открият в класната стая знаме със същото име. Наградата им беше по  една "златна" / от солено тесто/ монета за спомен от този час.

     Ако кажа, че не съм се уморила, докато направя всички материали за часа, ще излъжа, ако кажа, че  не останах без глас  от укротяване на прекалено ентусиазираните - също ще излъжа.
И, ако кажа, че удовлетворението след един такъв час е невероятно - ще кажа истината. Наистина е невероятно! Но и примесено с малко горчилка, а нима, не може всеки час да е така? 

Няма коментари:

Публикуване на коментар