понеделник, 29 януари 2018 г.

Въздух и вода - експерименти. "Твоят час"

         Тъй като учениците ми много се вълнуваха от експериментите в часовете  по Човекът и природата, реших да вмъкна и една допълнителна тема по проекта, в която на воля да си експериментираме.   
           Доста време ми отне подготовката за това занятие, тъй като  децата вече бяха виждали по-популярните експерименти в клас, а и допълнително един родител на дете от друг клас ни беше представил и обяснил много професионално  опити, свързани с въздуха и водата. 
         Този път подготвих и лист за наблюдение, който децата попълваха в хода на работата.   Направихме следните експерименти:
1. Въздух 
- да направим въртележка
- доказателство за наличието на въздух, налягане
2. Вода 
- кръговрат на водата
- соленост и плътност на водата
- пречистване на водата
- рефракция
- капилярно движение на водата

     По отношение на първия опит и направата на въртележка, мисля че няма какво да обяснявам. Всички въртележки бяха изпробвани начаса и с тяхната енергия можехме да захраним малка електроцентрала :)



     За втория опит трябваше предварително да си подготвя пластмасово шише със сламка. Целта ни беше да докажем, че въздухът в балона е този, който кара да тече водата.


           Със следващия експеримент се опитахме да видим нагледно кръговрата на водата в пиродата, макар слънцето да се беше скрило и отвън да имаше снежна буря.




              Солеността на водата проверихме със сурово цяло яйце и видяхме, че колкото е по-солена водата, толкова повече яйцето изплува нагоре.Децата тук отнова бяха разделени на три групи и всяка имаше различно количество сол, разтворено във водата си. Първа група- чиста вода, втора група- 1 лъжица сол, 3 група- 3 лъжици сол.
          Въпросът с пречистването на водата  е много интерсен за моите ученици, затова и нагледно се убедиха как може да стане това. Бяха разделени на три групи, като всяка група трябваше да пречисти вода по определен начин - 1- само със ситни камъчета, 2 - само с филтър/салфетка/, 3-   с филтър и със ситни камъчета.

                                                            
     Явлението рефракция се оказа много забавно за децата. Важното тук е да уцелиш подходящото разстояние, за да можеш да видиш обърнатата картинка.

     Последният експеримент изискваше малко повече време, затова го направихме в началото на заниманието, той илюстрира капилярното движение на водата или защо водата се движи нагоре.


Няма коментари:

Публикуване на коментар