Тъй като учениците ми много се вълнуваха от експериментите в часовете по Човекът и природата, реших да вмъкна и една допълнителна тема по проекта, в която на воля да си експериментираме.
Доста време ми отне подготовката за това занятие, тъй като децата вече бяха виждали по-популярните експерименти в клас, а и допълнително един родител на дете от друг клас ни беше представил и обяснил много професионално опити, свързани с въздуха и водата.
Този път подготвих и лист за наблюдение, който децата попълваха в хода на работата. Направихме следните експерименти:
1. Въздух
- да направим въртележка
- доказателство за наличието на въздух, налягане
2. Вода
- кръговрат на водата
- соленост и плътност на водата
- пречистване на водата
- рефракция
- капилярно движение на водата
По отношение на първия опит и направата на въртележка, мисля че няма какво да обяснявам. Всички въртележки бяха изпробвани начаса и с тяхната енергия можехме да захраним малка електроцентрала :)
За втория опит трябваше предварително да си подготвя пластмасово шише със сламка. Целта ни беше да докажем, че въздухът в балона е този, който кара да тече водата.
Със следващия експеримент се опитахме да видим нагледно кръговрата на водата в пиродата, макар слънцето да се беше скрило и отвън да имаше снежна буря.
Солеността на водата проверихме със сурово цяло яйце и видяхме, че колкото е по-солена водата, толкова повече яйцето изплува нагоре.Децата тук отнова бяха разделени на три групи и всяка имаше различно количество сол, разтворено във водата си. Първа група- чиста вода, втора група- 1 лъжица сол, 3 група- 3 лъжици сол.
Въпросът с пречистването на водата е много интерсен за моите ученици, затова и нагледно се убедиха как може да стане това. Бяха разделени на три групи, като всяка група трябваше да пречисти вода по определен начин - 1- само със ситни камъчета, 2 - само с филтър/салфетка/, 3- с филтър и със ситни камъчета.
Явлението рефракция се оказа много забавно за децата. Важното тук е да уцелиш подходящото разстояние, за да можеш да видиш обърнатата картинка.
Последният експеримент изискваше малко повече време, затова го направихме в началото на заниманието, той илюстрира капилярното движение на водата или защо водата се движи нагоре.
Няма коментари:
Публикуване на коментар