четвъртък, 13 април 2023 г.

Диктовки с продължение. Проблемна буква щ.

     Тези диктовки не са мои. Харесах си ги, докато търсех подходящо четиво за заниманията ни по интереси. /Тази година водя група "Словотворителница" и с повечето деца от моя клас се опитваме да преодолеем скуката и трудностите по български език и литература./ Това са откъси от книгата на Семьон Кратов - " Бързоногият Джар". Като дете съм пропуснала тази поредица  и жалко, обожавам историите за праисторическите хора. Любима ми е поредицата "Деца на земята" от Дж. М. Оуел, но тя е подходяща за по-големи деца. Това, което първо ме впечатли в текста е наличието на много думи с буквата щ. Шантава работа, но всичко е  в името на успеха на децата. В трите диктовки много от думите се повтарят, така че това е още един плюс за трайното усвояване на правописните правила.

        За първи път мои ученици срещат толкова проблеми с тази буква. Развитието на фонематичния слух се оказа основна трудност при повечето деца. Обикновено в първи клас разказвам история за войната на ш и т. После дошла щ, наметнала едно наметало и под него се скрили ш  и т и вече не се карали и заедно не се появявали. Много рядко деца са имали проблеми с писането на щ. Тези трудности продължиха при моите ученици прекалено дълго време. И към днешна дата имам такиваа, които  пак пропускат членуването на същ. имена от ж.р., завършващи на щ., да не говоря, че и шт понякога се мярка, или пък щ застава до т, когато си поиска, но като цяло мога да кажа, че епидемията от проблемно щ е преодоляна и то благодарение на тези диктовки.  Към тях вървяха и езикови задачи, ще напиша някои от тях. Тези диктовки и упражнения обикновено са правени в часа по БЕЛ- ИУЧ. Променила съм  думи и изречения, за да отговарят на целта ми за повече думи с правописни особености.

Чудовището

      На каменната площадка пред пещерите догаряше нощния огън и хвърляше слаби отблясъци върху спящите в нишите хора. Една от нишите беше убежище  за стария вожд на племето на андорите - Маюм и за двамата юноши Джар и Рам, на които той беше като баща. Нощната мъгла постепенно се разнасяше. Над хоризонта се показа светла ивичка- предвестница на настъпващото утро. От близката река лъхаше хлад и спокойствие. Изведнъж се чу далечен чудовищен вой.

1. Определи вида на 1. и 4. изречение според състава им.

2. Извади от 1. изречение изучените части на речта и определи граматическите им категории.

3. Намери глагола от 2. изречение и определи граматическите му категории.

4. Какво означава думата "предвестница" в текста?

5. Извади съществителните собствени имена от текста.

6. Напиши синоним на думата постепенно

7. Опиши как според теб може да изглежда чудовището, чийто вой чуват хората./3-6 изречения.

Далечен вой

      Далечният вой напомняше рев на лъв, но се стори на Джар по-страшен, защото го чуваше за пръв път. Воят кънтеше из пещерата все по-силно. Изглежда, че чудовището се приближаваше. Изплашените юноши събудиха Маюм- вожд на племето. Той в миг изскочи от постелята и се втурна към главния изход на пещерата. Спящите в нишите също се събудиха. С възхищение  и завист, Джар гледаше мъжете, въоръжени с тежки  копия с каменни върхове, които се събираха на площадката  пред пещерите.

    Ето и критериите ми за тази диктовка. Всяка  вярно написана дума дава по 0.5 точки на ученика.  Много е удобно да оценявам диктовката на лист с написани критерии. Такива оценени  листове давам после на всяко дете  или пък оценявам за себе си  в таблица.

1. Степенуване - по-страшен, по-силно

2. Писане на думи с щ. - спящите, чудовище, защото, пещерата, възхищение, също, площадка

3. Думи с представка из- изскочиха, изплашени, изход

4. Гласни в неударена сричка - събираха, събудиха

5. Правопис на и/й . вой, които, той

6. въоръжен

7. вожд

8. Съгласни  в края на думата - рев, лъв, миг, изход, пръв

9. Съгласни в средата на думата - площадка, тежки

10.  нн- каменни

11. Същ. собств. имена - Джар, Маюм

12. завист

13. Правопис на малки дучи

14. Начало и край на изреченията.

15. Общ вид на диктовката- краснопис

Езикови задачи - 

1. Напиши какво означават думите  втурна и кънтеше.

2. Напиши  формите на думата въоръжени.

3. Напиши сродни думи на думата изскочи.

4. Напиши синоними на думата вожд.

 Тигролъв

   Утринният вятър разклащаше буйната трева. В настъпващия ден местността изглеждаше тиха и  спокойна. Изведнъж вик на разтревожена птица разцепи тишината. Наблизо прокънтя мощния рев на разярен хищник.

    Опасността завари племето на Маюм на каменната площадка пред пещерата. Досега то не се бе сблъсквало с подобно чудовище- страшния тигролъв. Тялото му впечатляваше с мощта си и острите зъби. Заповедта на племенния вожд бе светкавична. Ловците са събраха и изсипаха град от от яростни стрели с пламтящ огън върху необикновения звяр.



Няма коментари:

Публикуване на коментар