вторник, 11 април 2023 г.

СБ, СГ и СД в началото на думите

       Отдавна не съм писала в блога, имам много създадени материали, но ефектът от тях- незадоволителен. Запомнят едно правило моите дечица, прилагат го в часа и следващият път все едно нищо не е било.Не си спомнят, не са чували или пък така са си го доизмислили, че свят да ти се завие, да се смееш ли, да плачеш ли. Мен такива трудности само ме амбицират да измислям нови и нови начини за представяне на материала, но година време за усвояване на дадено правописно правило ми идва малко в повече.  
          В трети клас учихме представките и изяснихме, че не можем да пишем ЗБ и ЗГ в началото на думата, а за ЗД направихме някои уговорки и уж научиха изключенията. Да не говорим, че още преди това им обяснявах, че тези буквосъчетания не могат да се пишат в началото на думата. Периодично ги препитвах, но резултатите бяха страшни. Как пък, един път не се излъгаха да го напишат вярно! Да не казвам, че започнаха да записват с, там където си е з /разболя се/, защото "Ама, нали Вие ни казахте, че не може з и б заедно!" Де го чукаш, де се пука! 
      Криво-ляво завършихме трети клас с променлив успех, възлагах големи надежди на четвърти, но и тук неразбирането продължи. Имах вече деца, които се справят, но по-голямата част от класа не успяваше. След поредната диктовка с грешки на тези думи, ми хрумнаха няколко диктовки, върху които да се упражняваме. Трябва да Ви кажа, че музата да пиша ме спохожда, когато съм отчаяна!
        Започнахме от Здравко и Добрина, които сгрешили, после се сбили, а накрая се сдобрили.  От следващите диктовки направиха само първите две. Резултатът беше невероятен. Те ли пораснаха, аз ли бях толкова добра😀 - не зная, но сега се безгрешни на тези думи. В диктовките съм използвала и други думи, чиито правопис е проблемен за моя клас. Диктовките с едни и същи герои се оказаха нещо много интересно за моите ученици, имам и друга серия, но за нея ще пиша в следваща публикация. 
       За вдъхновение на тези диктовки ми послужиха две прекрасни дечица- мои братовчеди - близнаците Георги и Радина, които са пълна противоположност на моите герои, но също като тях са близнаци. 
      Живот и здраве, планирам при следващия ми клас да започнем доста по-рано с историите. Мисля, че така децата по-лесно намират смисъл и по-добре запомнят. 

 Клевета 
    Сдърпаха се Здравко и Добрина за срам на нашата дружина. Сбориха се те юнашки, целеха се даже и с прашки. Мощни удари раздават, направо вече прекаляват. Отдавна не се бяха били, до днес си бяха мили. 
   Чул Здравко люта клевета, че счупил бил една училищна врата. Добрина, уж клюкарствала, за него лоши работи разказвала. Докато се разберат, кой крив, кой прав, един отнесе силен ляв, а пък другият бе с разкъсан ръкав. Накрая разбрали, че са сгрешили и набързо се сдобрили. Сега и двамата сбират кураж, че утре са при директора на инструктаж.

 Проливен дъжд 
     Сдърпали се Добрина и Здравко веднъж в един проливен дъжд. Сгушили се под навес прашен, че гърмеж се чул ужасен. Мълнии разсичали небето, а те обсъждали гневно времето. Как се получава дъжд, гръмотевиците кой ги прави и защо Здравко чадъра си забрави? Разсърдила се Добрина безпощадно, че водата леела се непрестанно.На кокошка мокра приличала, нищо, че до зданието бързо изтичала! А пък новите ѝ маратонки на лодки станали са сгодни! 
-Нищо, поне косата ти ще се сгъсти! - рекъл Здравко, уж да я утеши. 

 Сдъвканото копче 
     Сдъвка Здравко без да иска копчето на новата си ризка. Как се случи туй не зная, само мога да гадая. 
   Сготви Добринчето през юли вкусен пай от дюли.Здравко се разписка, че салата от марули иска.Сбърчи вежди, сгъна крак,атакува той отзад.Нападна той Добрина, сграбчи я за плитката отдясно, в ъгъла сбута я натясно. Тя пък,както се полага, почна него да налага.А пък, копчето хвъркато от борбата, озовало бе се право в тавата.

3 коментара:

  1. Най - накрая! :) Дълго чаках за нова публикация! Благодаря за споделеното...искам още!

    ОтговорИзтриване
  2. Вече нямам търпение и за "другата серия" с диктовки, за която се споменава по- горе. Кога ли ще е следващата публикация?!

    ОтговорИзтриване
  3. Ехаа, благодаря! Вашата реакция ми носи толкова вдъхновение и сила! Ще се постарая до утре следващата серия да е налична.

    ОтговорИзтриване