вторник, 11 март 2014 г.

Линия на времето

     Като няма - няма, ама като има.... За днес втора публикация. И обещаното - линия на времето.
     Въпреки че, доста отдавна бях ученичка, много добре си спомням колко непонятно ми беше това чудо "линия на времето". Въобще не можех да я проумея. Днес, от позицията на времето, виждам, че това е едно чудесно средство за осмисляне и подреждане  във времето на исторически факти и събития. И така, неволята учи. Ако сте запознати с учебниците по "Човекът  и обществото"  за 3 клас, няма начин да сте останали доволни. Принудени сме да участваме в пълно безумие и престъпление спрямо децата ни! Ама, много се ядосвам като говоря за тези неща! Не може  да сблъскваме така децата с историческия материал, то и резултатите ни, затова са така катастрофални. Измислих начин, поне малко да помогна на моите ученици да наместят камарата от факти, имена , събития и години.
     Моята линия на времето е вълнообразна, а не права. Обяснявам на децата, че всеки народ и държава имат своите възходи и падения. Лесно запомниха, че на върха на Първото и Второто бълг. царство са съответно Симеон и Иван Асен ІІ. Приличат си и по заслугите. За всеки владетел си имаме някакъв знак, символ, който го характеризира най-ярко. За Крум си имахме и чаша от череп, но съм я изгубила.
     Малките  картинки може да се поставят от учениците, може и предварително да се поставят, а те да допишат само годините, раздавала съм ги и на децата, като задача всеки да разкаже нещо за това, което му се е паднало.






Табла в класната стая

       Не, няма да играем на табла, просто искам да ви покажа какви таблА ползвам в часовете си.  Някои са изработени съвместно с учениците, но повечето са мое дело. Предварително си казвам, че не съм художествено ориентирана личност и никак не мога да рисувам, но пък не ми липсва желание. :)
      Идеите за таблата са както мои, така и взаимствани от интернет. В това отношение богати ресурси намирам в Pinterest , направо необятно море. Не ползвам таблата, които  предлагат различните издателства, защото са ми малко скучни, а и не винаги отговарят на идеите, които имам.
     Започвам първо с трите табла, направени от учениците ми за часовете по Човек и общество. Те събраха голяма част от картинките и писмената информация, от мене беше лепилото и картона. Изработиха ги с невероятен ентусиазъм, нямаше дете, което да не е участвало в направата им. А после .., после беше много лесно да изпитвам по таблата, както и на децата да разказват по тях.



       Следващото табло е за сродните думи. Ееее, имах чувството, че на ушите ни  прораснаха тези сродни думи, но така и децата не можеха да ги разберат. Реших да представя това правило  под формата на табло. Пак имам деца, които не могат да го проумеят, но поне знам, че съм направила всичко, което съм могла , за да им помогна.
       А това беше първото табло, което тази година изработих за часа по Човекът и природата. Заедно с с това стихотворение, направиха чудеса за научаването на кръговрата на водата в природата. Ето и  стиховете:  Водата
         Слънцето водата сгрява,
          и водата изпарява
          парата нагоре плува,
          в облаци се образува.

         Облаци се преобръщат
         в дъжд и сняг , и град,
         и така се те завръщат
         на земята пак назад.
                       П. Р. Славейков
  
  Това табло използвам отскоро в часовете по развитие на речта, когато искам да убедя учениците си, че героите, които създават в писмените си съчинения, трябва да са живи и ярки, да могат да мислят, чувстват, действат, вземат решения и действат.
        Това табло също ми е новичко, но вече дава добри резултати в часовете по  четене, когато анализираме стихотворения.
        Забравила бях и това табло за видовете ъгли. Сега го  добавям.  Горната стрелка е подвижна.

      Твърдо съм убедена в ползата от тези нагледни материали, във възможността нагледно да  представиш някаква идея, да я систематизираш или анализираш, и най-вече, да я запомниш.

понеделник, 3 март 2014 г.

За ... магнитната лента

        Вдъхновена от коментар в блога ми, бързам да разкажа за употребата на магнитите в уроците ми. В нашето училище дъските са от типа- бели, железни и колкото и да не мога да пиша красиво върху тях, са прекрасни за закрепване на  различни  помагала на дъската.
       Използвам обикновени магнити/цветни/, но наблягам предимно на магнитната лента. Купувам я от ebay, може и в България да има точно такава, но аз не съм търсила. http://www.ebay.co.uk/itm/Sticky-Back-Magnetic-Tape-Magnetic-Strip-12-7mm-x-1m-/370514211025?pt=UK_Crafts_Other_Crafts_EH&hash=item56445e30d1
       На снимката по-долу съм показала част от помагалата ми за втори клас. Учихме таблицата с помощта на ботушчета, слончета, сладолед и др. Определено помогна на децата да възприемат умножението като сбор от  еднакви събираеми.
      Страшно полезни са и при обобщителните уроци, много бързо може да се направи проверка на знанията с дейното участие на учениците. Определено и уроците стават по-разчупени и емоционални.
       Използвам картинки с магнити и когато пиша план на урока, /е, не  успявам всеки път/ така онагледявам за какво става въпрос.
     Сега изучаваме човешкото тяло и частите му и органите също съм нарисувала на картон, представете си, колко е забавно да ги сглобяваме на дъската - кости, черва, стомах и т.н.
       Но може би това, с което най-много се гордея е линията на времето, която правим с учениците ми в часовете по човек и общество, но все си мисля, че тя заслужава отделна публикация./ а и техническо време да я подредя и снимам :) /
 
Добавям и още едно приложение. Разбърквам думите на дъската и  късметлията, трябва да ги подреди правилно и  да сложи подходящия знак.