вторник, 11 март 2014 г.

Табла в класната стая

       Не, няма да играем на табла, просто искам да ви покажа какви таблА ползвам в часовете си.  Някои са изработени съвместно с учениците, но повечето са мое дело. Предварително си казвам, че не съм художествено ориентирана личност и никак не мога да рисувам, но пък не ми липсва желание. :)
      Идеите за таблата са както мои, така и взаимствани от интернет. В това отношение богати ресурси намирам в Pinterest , направо необятно море. Не ползвам таблата, които  предлагат различните издателства, защото са ми малко скучни, а и не винаги отговарят на идеите, които имам.
     Започвам първо с трите табла, направени от учениците ми за часовете по Човек и общество. Те събраха голяма част от картинките и писмената информация, от мене беше лепилото и картона. Изработиха ги с невероятен ентусиазъм, нямаше дете, което да не е участвало в направата им. А после .., после беше много лесно да изпитвам по таблата, както и на децата да разказват по тях.



       Следващото табло е за сродните думи. Ееее, имах чувството, че на ушите ни  прораснаха тези сродни думи, но така и децата не можеха да ги разберат. Реших да представя това правило  под формата на табло. Пак имам деца, които не могат да го проумеят, но поне знам, че съм направила всичко, което съм могла , за да им помогна.
       А това беше първото табло, което тази година изработих за часа по Човекът и природата. Заедно с с това стихотворение, направиха чудеса за научаването на кръговрата на водата в природата. Ето и  стиховете:  Водата
         Слънцето водата сгрява,
          и водата изпарява
          парата нагоре плува,
          в облаци се образува.

         Облаци се преобръщат
         в дъжд и сняг , и град,
         и така се те завръщат
         на земята пак назад.
                       П. Р. Славейков
  
  Това табло използвам отскоро в часовете по развитие на речта, когато искам да убедя учениците си, че героите, които създават в писмените си съчинения, трябва да са живи и ярки, да могат да мислят, чувстват, действат, вземат решения и действат.
        Това табло също ми е новичко, но вече дава добри резултати в часовете по  четене, когато анализираме стихотворения.
        Забравила бях и това табло за видовете ъгли. Сега го  добавям.  Горната стрелка е подвижна.

      Твърдо съм убедена в ползата от тези нагледни материали, във възможността нагледно да  представиш някаква идея, да я систематизираш или анализираш, и най-вече, да я запомниш.

2 коментара:

  1. Ех, че интересно! Приемате ли "по- големи ученици" във вашия клас?! :) Благодаря сърдечно за идеите! Пак си отворих работа за тази седмица...:) С нетърпение очаквам още хрумки. Действат като наркотик. Пристрастяващо е! :)

    ОтговорИзтриване
  2. Благодаря за добрите думи! Приемаме, разбира се! Още много идеи има в главата ми и в интернет, но реализацията им отнема доста време и ресурси. Иска ми се да имам повече нагледни средства, но става бавно.

    ОтговорИзтриване