вторник, 6 октомври 2015 г.

Управление на класната стая.

     Управление на класната стая. Гръмко звучи, нали? Ще ми се някой да ме беше научил  на подобно нещо в университета. Поне да ми беше казал, че съществува и, че е неделима част от успеха на всеки учител и неговите ученици.
    За какво става въпрос? Това са всички онези тайни хватки и еквилибристики, които учителят  прави, за да има мир и разбирателство в класната стая.
    През годините всеки учител си открива начини и методи да се справя с по-буйните и невъздържани ученици, да сплоти класа и да изгради колектива. Ще споделя, това което съм открила за себе си. Предупреждавам, не действа при всички ученици и винаги може да има изненади :)
    Напоследък в интернет пространството е много популярен методът на "светофара". Казано накратко, името на провинилия се ученик  се премества на жълтата или червената светлина, в зависимост от тежестта на провинението. Имената на "добрите" деца си стоят на "зелената" светлина. Идеята е страхотна, но.. За мен този метод  би действал най-добре в един по-спокоен клас, без изявени "герои" . Прилагала съм го, но той много бързо се обезмисли, " лошото" дете в един момент свиква да си стои все на стената на позора  и ефектът определено се губи. Освен това, винаги съм избягвала да слагам етикет на децата.
    За да привлека вниманието на учениците използвам Power Teaching. Това си е цяла система, от която аз ползвам само изговарянето на думата "клас" с различна интонация. Номерът е учениците да ти отговорят с "да", но да спазят твоята интонация. Можеш да импровизираш колкото ти стига въображението. Действа моментално за приковаване на вниманието на класа. Е, както казах и по-горе, пълно щастие няма, понякога в час по физическо, когато "командваш" класа да застане мирно, ти отговарят с "да":)
    Тъй като първокласниците ми са доста шумни, тази година им направих "шумометър", отново идея от Pinterest. Не действа винаги, но определено помага, учениците да разберат, че освен да викат, могат и да шепнат.

     На видно място стоят и правилата на класа, които припомням почти всеки ден.
 Никога не съм одобрявала, когато наказват ученик с писане на нарушението 10 и повече пъти. Признавам, че  в пристъп на безсилие и аз съм прибягвала до това няколко пъти и после съм съжалявала. Писането не трябва да е наказание, а знание. 
  Ако някое дете не спазва правилата, тича в коридора или в класната стая, просто го слагам да си седне на чина.
 За да избегна "дивеенето" в класната стая съм организирала кът за игра, където учениците могат да си играят с учебни помагала . Редят бодливото сметало, правят си къщички с фигурите му, прехвърлят топчетата на сметалото или сортират буквичките в кутиите. След като им омръзнат тези занимания, съм предвидила да им дам таралежчетата и други дребни занимавки.

  Ще се радвам, ако се включите с още идеи за управление/укротяване на класа и споделите опита си.

Няма коментари:

Публикуване на коментар